Ukens quiz 19
- Torkel Viken
- 15. mai
- 1 min lesing
Oppdatert: 20. mai
96 glade bridgespillere var på Dampen på Kristi Himmelfarts bridge. Dette var en av hendene man fikk å bryne seg på. Hva åpner du med?

Hva åpner du med?
1 Ruter
1 Hjerter
5 Ruter
2 Kløver
Regler: Med flere firekortfarger, åpner vi alltid i laveste farge. Men to fem-eller sekskortfarger, åpnes det normalt i den høyeste fargen. Ellers åpner vi i vår LENGSTE farge. Når kan/bør vi gjøre unntak? Med f.eks: 5 - EKD65 - D86432 - 2, ville jeg valgt å bryte regelen og åpnet med 1 hjerter. Dvs, men en minimumsåpning kan vi velge å åpne med major, selv om vi har lengre minorfarge.
1 ruter: 10 poeng! BINGO. Du åpner med lengste farge, og har til hensikt å melde hjerteren to ganger etterpå. Da viser du eksakt det du sitter med.
1 hjerter: 4 poeng! Du prioriterer å vise femkortfargen, men får aldri vist at du har lengre ruter.
5 ruter: 2 poeng! Denne åpningen viser laaaaang ruter og lite honnørpoeng. En typisk hånd han være: 53 - 8 - KDJT98762 - 2. Åpningen kan være vellykket, så dette behøver ikke være skivebom.
2 kløver: 2 poeng: Men denne åpningen viser du enten 20+ og ubalansert hånd eller en jevn hånd som er sterkere enn 22 HP. Du har også lov til å åpne med 2 kløver om du sitter med en svært spillesterk hånd. Med en majorhånd trenger du cirka ni spillestikk, men en minorhånd cirka ti spillestikk. Men en middels sterk TOFARGEHÅND, bør du IKKE åpne med to kløver, med mindre du har utgang på egen hånd. Dagens hånd, er for dårlig til å åpne med 2 kløver!!!




Kommentarer