Ukens quiz 20
- Torkel Viken
- 22. mai
- 1 min lesing
Her har du fått utlevert en fin hånd, men hva åpner du med i første hånd?

Hvå åpner du med?
1 Ruter
2 Kløver
5 Ruter
3 NT
I denne oppgaven har vi atten HP og en laaaang ruter. Vår første tanke er kanskje å melde 1 ruter? MEN, selv om makker passer kan det stå utgang . Burde vi åpnet med noe annet?
1 ruter: Du er veldig spillesterk og har ti stikk på egen hånd. Men, det er nest beste åpningsmelding. 7 poeng
5 ruter: Viser lang ruter og under åpning. En typisk hånd kan være: x - x- KDT986543-xx. Det er IKKE det du sitter med. 2 poeng
3 NT: Denne meldingen brukes av litt avanserte spillere for å vise en spillesterk hånd med gående syvkorts minorfarge. Problemet er at du skal MAX ha en dame ved siden av. Du er derfor altfor sterk til en slik melding. 1 poeng.
2 kl: Vi kan åpne med 2 kløver, selv om vi ikke er sterk nok rent poengmessig. Det som kreves er en spillesterk hånd. Om vi sitter med en lang majorfarge kreves ni stikk. Dersom vi har en minorfarge, kreves ti stikk. Denne hånden er derfor perfekt til en slik melding. 10 poeng.
Utfordringen med denne hånden er ikke bare å komme til utgang. Utfordringen er å finne ut om det står lille- eller storeslem!




Kommentarer